به گزارش اکوبورس،علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علیرضا عبداللهزاده، مدیر گروه توسعه و سیاستگذاری پنتد (پژوهشها و نوآوریهای تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک) دانشگاه شریف و مشاور اسبق وزارت رفاه در برنامه «پیشران» در زمینه سوخت و هدفمندی یارانهها به گفتگو پرداختند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "مدلی برای حذف یارانه بنزین و افزایش قیمت مدنظر ما است"، گفت: این مدل این است که برای آحاد جامعه یعنی جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، سهمیه تعیین کنیم و این سهمیه الزاماً سهمیه بنزین نیست، بلکه بهنوعی اعتباری است که در کارت اعتباری قرار میگیرد و اگر خانوار خودرو داشتند، از بنزین استفاده میکنند و اگر خودرو نداشتند، از مترو و اتوبوس استفاده میکنند.
کریمی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه میتواند تورمزا باشد و برای جلوگیری از این مشکل میتوانیم مدتی را مشخص کنیم مثلاً یک ماه که این پول قابل برداشت نقدی نباشد و بعد از مدت مشخص، مانده اعتبار را میتوانند بهصورت نقد استفاده کنند.
کارت سوخت به تنهایی باعث کاهش قاچاق و مصرف نمیشود
وی افزود: بعد از مطالعات زیاد و شبیهسازیهای انجامشده در نهایت به این نتیجه رسیدند که ضروری است که این یارانه پنهان در حال توزیع در قالب بنزین، بازتوزیع شود، بهطوریکه از جیب ثروتمند، این تخفیف به جیب فقیر برسد، یعنی یک توزیع هدفمند صورت بگیرد.
عبداللهزاده با بیان اینکه این قرائت که کارت سوخت باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف بنزین شد، قرائتی خام است، گفت: تجربه به ما ثابت کرده که کارت سوخت به تنهایی باعث کاهش قاچاق و مصرف نمیشود.
وی ادامه داد: اگر عدهای میخواهند کارت سوخت را احیا کنند من پیشنهاد میکنم کار کارشناسی انجام دهند، کارت سوخت اگر اختلاف قیمتی نداشته باشد، هیچ کس استفاده نمیکند و از کارت جایگاه استفاده میکنند و باید دو نرخی شود و نرخ دوم قابل توجه باشد.

نام شما