صفحه نخست »» اقتصادی »» طلا و خودرو ۱۷:۵۵ ۱۴۰۰/۰۳/۰۸

۵۶ هزار میلیارد تومان در جیب دلالان خودرو

اکوبورس: هرچه به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می شویم نامزدهای انتخاباتی به طور قطع در خصوص بازار خودرو و بهبود شرایط متلاطم و نامتعادل کنونی صحبت می کنند.
۵۶ هزار میلیارد تومان در جیب دلالان خودرو

به گزارش اکوبورس به نقل از  اکوناپرس، این گزارش به وضعیت صنعت خودرو کشور که بسیار حائز اهمیت است می پردازد  به طوری که حدود چهار درصد از تولید ناخالص کشور را صنعت خودرو تشکیل می دهد.

همچنین ۱۲ درصد اشتغال کشور  وابسته به صنعت خودرو است و ۶۴ صنعت وابسته به خودرو تا قبل از تولید آن فعالیت می کنند. گفتنی است پس از تولید خودرو نیز صنایع بزرگ و مهمی همچون بیمه، صنعت حمل و نقل، آزمایشگاه ها،  تعمیرگاه ها،  به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آن مرتبط می شوند.

 یکی از مهمترین چالش های خودروسازهای کشور قیمت‌گذاری دستوری، زیان انباشته، کاهش تولید و تولید ناقص به دلیل وابستگی به واردات است. مرجع قیمت گذاری خودرو شورای رقابت است و قیمتی که برای تولیدات خودروسازان می گذارد  منطقی نیست و همین مسئله باعث  زیان انباشته در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان خودروسازان می شود.

از طرف دیگر بازار آزاد و واسطه‌ها  دلال ها فعال می شوند و حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان  سرمایه به جیب میزنند.

این وضعیت موجب می شود  مصرف کننده واقعی به خودرو با قیمت مناسب دستیابی نداشته باشد و همچنین مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد و قیمت درب کارخانه در جیب خودروسازها نرود.

 از طرف دیگر مردم در سالهای ۹۸ و ۹۹ نسبت به وضعیت صنعت خودرو اعتراض‌های شدیدی داشتند بر این اساس قیمت بالابر اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه، تعهدات  معوق، سیستم قرعه کشی و احساس  تبعیض، کیفیت پایین محصولات و خدمات پس از فروش  مهمترین مشکلات مردم در مواجهه با خرید خودرو بود.

 سهل الوصول ترین اقدامی که خودروسازان برای راضی کردن مشتریان انجام دادند استفاده از سیستم قرعه‌کشی بود اما طبق آمار و ارقام  این روش جوابگو نیست و بیش از ۵۰ درصد خودروهایی که از طریق  قرعه‌کشی فروخته شده  سرویس اولیه نیز نشده است و این موضوع نشان می‌دهد که خودروها توسط خودروسازان دپو شده و به احتمال زیاد این خودروها سر از بازار آزاد در خواهد آورد.

برچسب ها خودرو ،
اخبار مرتبط

خودروسازی و افق‌هایی که کور شد

اکوبورس: دکتر سید حسین آقا سید مرتضی در یادداشتی نوشت: طبق سند چشم‌انداز کشور در افق 1404، ایران باید تا سال 1404 (یعنی تنها سه سال دیگر) به جایگاه اول صنعت خودروسازی در منطقه، جایگاه پنجم در قاره و رتبه یازدهم در جهان برسد که این هدف گذاری امروزه در این بازه زمانی، قدری محال به نظر می‌‎رسد اما در زمان تعیین شده، کاملاً در دسترس است به شرطی که کشور به معنای دولت، زمینه را برای همکاری و مشارکت با خودروسازان بزرگ جهان و جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی فراهم کند.

۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ادامه مطلب

طلای جهانی این هفته به کجا می‌رسد؟

اکوبورس: بازار طلا بار دیگر در قلمروی نسبتاً خنثی مانده و حمایت حدود ۱۷۵۰ دلار را حفظ کرده است و احساسات متفاوت در میان تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین استریت به هیچ نوع شکست در هفته آینده اشاره نمی‌کند.

۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ادامه مطلب

چرا صنعت خودروسازی ایران برای روس‌ها جذاب شد؟

اکوبورس: صنعت خودروسازی ایران که تجربه فعالیت چندین ساله زیر بار تحریم‌ها را دارد اکنون به نقطه امیدی برای روس‌ها تبدیل شده است که شرکای اروپایی‌شان یک‌شبه چمدان‌های خود را بستند و از این کشور رفتند.

۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ادامه مطلب
مجله تصویری
ارسال دیدگاه
  • نام شما
    اولین فرد نظر دهنده باشید!