صفحه نخست »» اقتصادی »» نفت و پتروشیمی ۱۰:۰۷ ۱۳۹۸/۰۷/۲۱

گرانی بنزین منطقی است؟

اکوبورس: هر گاه صحبت از رشد نرخ بنزین یا به تعبیر درست‌تر، حذف یارانه‌ انرژی می‌شود، صداهایی در رسانه‌ها، اهالی کارشناس و به تبع آنها جامعه بلند می‌شود که دولت به جان مردم افتاده است. اما به واقع، اقتصاد ایران تجربه رشد نرخ بنزین را داشته و نرخ تورم آن نیز سال‌ها توسط مراجع آماری ثبت شده است.
گرانی بنزین منطقی است؟

به گزارش اکوبورس، در این گزارش، دوره‌های اخیری که بنزین افزایش نرخ را تجربه کرده، مورد بررسی قرار گرفته است، رشدهای قیمتی که تا ۳۰۰ درصد نیز رخ داده بود. سقف افزایش تورم در این سال‌ها، از ۹ درصد فراتر نرفت.

 

درحالی‌که کمترین برآوردها از اثرات تورمی بنزین، در سال اول اجرا ۱۵ درصد بود. با این اوصاف، تشخیص اثر تورمی بنزین، نیاز به تامل و بررسی بیشتری دارد. در میانه دهه ۸۰ که فاز اول سهمیه‌بندی سوخت انجام شد، نرخ تورم در سال‌های بعد اجرا افزایشی شد. اما بانک مرکزی در تحلیلش به رشد نرخ بنزین اشاره‌ای نکرده بود، کمااینکه دو سال پس از اجرا، یعنی در سال ۸۸، تورم به سطحی کمتر از سال ۸۵ رسید.

در تجربه بعدی نیز که در ابتدای دهه ۹۰ تجربه شده بود، تورم در سال‌های ابتدایی اجرا افزایش یافت، اما سه سال پس از اجرا، تورم به سطح قبلی بازگشت.

با توجه به اینکه در این سال‌ها، تحریم و جهش نرخ ارز نیز مهم‌ترین عوامل موثر بر تورم بوده‌اند، سرنخ تورمی به‌جای دیگری می‌رسید، یعنی هنگامی که ناترازی‌ها در اقتصاد کلان رشد می‌کند و پیشروی نقدینگی سرعت می‌گیرد، نرخ بنزین در کلیت تورم نمی‌تواند بازیگر مهمی باشد، چراکه سوخت تورم از پیش مهیا بوده است. کمااینکه در سال‌هایی که چشم‌انداز مثبتی در اقتصاد ایران حکمفرما بوده، رشد ۵۷ درصدی نرخ بنزین در سال ۹۳ و رشد ۲۴ درصدی بنزین در سال ۹۴، نتوانست مانعی برای رونده کاهنده تورم باشد.

قیمت بنزین از سال ۹۲ تا ۹۶، حدودا ۲ برابر شد اما تورم در این سال‌ها از ۳۴ درصد به زیر ۱۰ درصد رسید. تجربه نشان می‌دهد که در دوره‌هایی که سیاست‌گذار در وضعیت باثباتی این کار را انجام داده، تورم خیلی بالا نرفته و حتی سرعت تورم در مقایسه با سال‌های دیگر کمتر هم شده است. اما در دوره‌ای مثل سال ۹۰ که همراه با نوسان ارزی و اعمال تحریم‌ها بوده، باید بررسی صورت گیرد که اثر بنزین در افزایش تورم به چه میزان بوده است. هر چند در همین سال، نرخ تورم نسبت به سال قبلش در حدود ۹درصد افزایش یافت.

شواهد نشان می‌دهد اصلاح نرخ حامل‌ها به تنهایی نمی‌تواند عامل تشدیدکننده تورم باشد اما اینکه در چه بستر و ملاحظاتی اصلاح قیمت‌ها انجام شود، موضوع دیگری است. می‌توان گفت حداقل در تجربه‌های اخیر، بنزین نتوانست به تنهایی اثر تورمی قابل‌ملاحظه‌ای در میان‌مدت به‌جا گذارد.

به نظر اینکه رشد نرخ بنزین در چه بستری اقتصادی اتفاق افتد، فاکتور تعیین‌کننده‌ای در تعیین اثرات پسین آن خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب ها بنزین ،
اخبار مرتبط

ضرورت معرفی برند “ایرانول” در خارج از مرزها

اکوبورس: شرکت نفت ایرانول به عنوان یکی از قدیمی¬ترین شرکت¬های ایرانی در صنایع نفت و پتروشیمی به عنوان برند ملی شناخته می¬شود. این شرکت هم اکنون با سبد متنوعی از محصولات روانکار، سهم بازار جدی در بازار داخلی و همچنین بازارهای صادراتی از اروپا تا شرق آسیا را دارد. حال برای شناخت هرچه بیشتر وضعیت فعلی و نگاهی به چشم آنداز آتی این شرکت در حاشیه نمایشگاه فرصت های صادراتی با محمد حسینی، مدیرعامل این شرکت به گفت و گو نشستیم.

۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴ ادامه مطلب

قشم به هاب سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی تبدیل خواهد شد

اکوبورس: مهندس مهدی نصیری مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم در خصوص «دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور» که در جزیره قشم در حال برگزاری است، اظهار داشت: در این رویداد مهم، زیرساخت‌های بزرگی که در منطقه آزاد قشم در قالب طرح جامع ایجاد شده و در حال توسعه است، به تفصیل معرفی می‌شود.

۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ادامه مطلب

رشید قانعی: استفاده حداکثری پترول از ظرفیت انجمن‌ها برای توسعه زنجیره ارزش

اکوبورس: مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با اشاره به برنامه جدی هلدینگ خلیج فارس در تکمیل زنجیره ارزش و بالا بردن ارزش افزوده محصولات گفت: در این مسیر تا جایی که امکان دارد از ظرفیت‌های مردمی و خصوصی استفاده می‌کنیم.

۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ ادامه مطلب
مجله تصویری
ارسال دیدگاه
  • نام شما
    اولین فرد نظر دهنده باشید!