صفحه نخست »» اقتصادی »» طلا و خودرو ۰۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
واعظی آشتیانی:

قطعه‌سازان خصوصی را رها کرده و از خودروسازان انحصارگر حمایت می‌کنند

اکوبورس: معاون اسبق وزیر صنعت با انتقاد از حمایت دولت از خودروسازان انحصارگر، سیاست صحیح را در حمایت از قطعه‌سازان کارآمد بخش خصوصی دانست.
قطعه‌سازان خصوصی را رها کرده و از خودروسازان انحصارگر حمایت می‌کنند

به گزارش اکوبورس، امیررضا واعظی آشتیانی معاون اسبق وزیر صنعت سیاست خودرویی کشور را نارسا، ناکارآمد و باعث از بین رفتن رفاه اجتماعی دانست و افزود: در 30 سال گذشته از کشوری که به شرکت‌های برجسته آلمانی مانند بنز و بی‌ام‌و صادرات رادیاتور داشته‌ایم، به کشوری تبدیل شده‌ایم که خودروسازان بزرگ آن هنوز در حال تولید خودروهای 30 سال پیش با قیمت چند سال بعد هستند.

وی ادامه داد، بررسی کارشناسانه صنعت خودرو کشور نشان می دهد که ایران نه تولیدکننده خودرو شده و نه حتی مونتاژکار خوبی است، بنابراین باید از مدیران صنعتی کشور پرسید که دقیقا از چه الگوی سیاستی پیروی می‌کنید که صنعت خودروی کشور را به این حال و روز انداخته‌اید.

عضو سابق هیات مدیره پارس‌خودرو گفت: شخصی که در دولت فعلی مقام عالی دارد در سال 81 که برند بی‌اهمیت رنو را با یک مدل که بیشتر به کالسکه شبیه است تا خودرو به ایران آورده بود، از برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول عقب مانده در 5 سال بعد صحبت می‌کرد، درحالیکه هر کارشناس معمولی در کشور به‌خوبی می‌داند که بازار خودرو جای این شوخی‌ها نیست و فضای رقابتی سنگین در بازار خودرو به‌گونه‌ای است که بهترین خودروسازان بین‌المللی هم نمی توانند 5 سال یک مدل را عینا تولید کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی کشور افزود، قطعه‌سازان ایرانی که در عمل نشان داده‌اند بسیار موفق‌تر از دو شرکت انحصارگر اصلی عمل می‌کنند باید برای مطالباتشان بجنگند، اما به دو خودروسازی که باعث ایجاد نارضایتی اجتماعی در مردم شده‌اند از منابع بانک مرکزی 2500 میلیارد تومان وام داده می‌شود تا مانند هزاران میلیارد تومان حمایت قبلی خرج سومدیریت خود کرده‌باشند، اما تولیدکنندگان واقعی باید وام با بهره 28 درصد دریافت کنند تا با آن وام‌های قبلی خود را صاف کنند و بتوانند چند صباح بحران را به عقب بیاندازند.

واعظی آشتیانی تاکید کرد، اگر مسئولانی که مدیران نالایق را در دهه‌های گذشته منصب داده‌اند به خاطر انتصاباتشان احضار و محاکمه شوند، را بر ادامه مسیر خسارت‌بار کنونی بسته خواهد شد و می‌تواند امیدوار بود که این صنعت پایه‌ای که گاه تا 4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در بر گرفته است سروسامان یابد.

وی در پایان گفت، در روزهای اخیر اخباری درباره خصوصی شدن ایران‌خودرو و سایپا منتشر شده است، درحالیکه از سال 79 ادعا می‌شود این دو خودروساز خصوصی شده‌اند و البته سهام آنها در بورس عرضه شده است، که نشان می‌دهد برنامه‌ای برای اصلاح وضعیت وجود ندارد و مسئولان مربوطه به لفاظی و تظاهر به تلاش برای حل مشکل مشغول هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها خودرو ،
اخبار مرتبط

خودروسازی و افق‌هایی که کور شد

اکوبورس: دکتر سید حسین آقا سید مرتضی در یادداشتی نوشت: طبق سند چشم‌انداز کشور در افق 1404، ایران باید تا سال 1404 (یعنی تنها سه سال دیگر) به جایگاه اول صنعت خودروسازی در منطقه، جایگاه پنجم در قاره و رتبه یازدهم در جهان برسد که این هدف گذاری امروزه در این بازه زمانی، قدری محال به نظر می‌‎رسد اما در زمان تعیین شده، کاملاً در دسترس است به شرطی که کشور به معنای دولت، زمینه را برای همکاری و مشارکت با خودروسازان بزرگ جهان و جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی فراهم کند.

۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ادامه مطلب

طلای جهانی این هفته به کجا می‌رسد؟

اکوبورس: بازار طلا بار دیگر در قلمروی نسبتاً خنثی مانده و حمایت حدود ۱۷۵۰ دلار را حفظ کرده است و احساسات متفاوت در میان تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین استریت به هیچ نوع شکست در هفته آینده اشاره نمی‌کند.

۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ادامه مطلب

چرا صنعت خودروسازی ایران برای روس‌ها جذاب شد؟

اکوبورس: صنعت خودروسازی ایران که تجربه فعالیت چندین ساله زیر بار تحریم‌ها را دارد اکنون به نقطه امیدی برای روس‌ها تبدیل شده است که شرکای اروپایی‌شان یک‌شبه چمدان‌های خود را بستند و از این کشور رفتند.

۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ادامه مطلب
مجله تصویری
ارسال دیدگاه
  • نام شما
    اولین فرد نظر دهنده باشید!